Nieuwe regels voor verantwoord winkelen kantoorvakhandel

In dit artikel leest u het persbericht dat zojuist door werkgeversorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is uitgebracht. Via de links in dit bericht stelt Novaka tevens de posters beschikbaar die u kunt downloaden en gebruiken om in uw etalage en in uw winkel winkel op te hangen.

Het veiligheidsprotocol waarover u in dit bericht leest, bevat regels voor uw gezondheid en veiligheid én die van uw klanten. Om winkels te kunnen openhouden is het van het allergrootste belang dat de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen worden nageleefd. En dat u de veiligheidsmaatregelen duidelijk bekend maakt en toepast. Gebeurt dat niet, dan ligt winkelsluiting op de loer.

 

Gezamenlijk persbericht ministerie van Economische Zaken en Klimaat, VNO-NCW en MKB Nederland

Nieuwe regels voor Verantwoord Winkelen

Met een nieuw protocol voor winkeliers en hun klanten willen ondernemingsorganisaties en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat ervoor zorgen dat mensen zo verantwoord mogelijk hun aankopen kunnen doen en winkelmedewerkers op een veilige manier kunnen werken. De maatregelen in het protocol zijn bedoeld om besmettingen met het coronavirus te voorkomen en de gevolgen van het nieuwe virus te beperken.

In aanvulling op alle goede initiatieven die hiervoor in het land al worden genomen ondersteunt het protocol ondernemers om de regels op een eenduidige manier te communiceren. Daarnaast nemen winkeliers diverse sectorspecifieke maatregelen, zoals het invoeren van een deurbeleid. Het nieuwe protocol (met spelregels en de bijbehorende poster) wordt vanaf vandaag verspreid onder alle winkels in Nederland die open zijn. Belangrijkste regels voor klanten; winkel zoveel mogelijk alleen, pin/betaal mobiel, houd 1,5 meter afstand en volg de aanwijzingen op van de medewerkers.

De poster is gebaseerd op de RIVM-regels en wordt vanaf vandaag via alle brancheorganisaties verspreid onder alle winkels in Nederland om in de etalage en in de winkel op te hangen. Het bevat heldere instructies die gelden voor alle detailhandelsactiviteiten en voor alle klanten. De instructies moeten winkeliers helpen om klanten eenvoudig te kunnen aanspreken als ze de regels niet naleven. Andersom kunnen klanten winkeliers of andere klanten aanspreken op de regels.
Als er updates komen op deze afspraken worden die zo snel mogelijk gecommuniceerd.

Bron: VNO-NCW, MKB-Nederland en ministerie van Economische Zaken en Klimaat

Inhoud protocol

Het veiligheidsprotocol luidt als volgt:

Voor de ondernemers

  • Regels hangen aan de buitenkant van de winkel en worden binnen herhaald.
  • Zorg dat iedereen 1,5 meter afstand tot elkaar kan houden in de winkels, maar ook vóór de winkel
  • Geef in winkels het maximum aantal klanten aan dat tegelijkertijd in de winkel mag zijn. Richtlijn is maximaal 1 klant per 10 vierkante meter winkelvloeroppervlak.
  • Lever online bestellingen tot aan de voordeur, niet binnen.
  • Zorg voor maximale hygiëne, vooral pinterminal.
  • Haal samples, proeverijen, monsters, probeerartikelen uit winkel, niet inzetten op beleving.
  • Als er updates komen op deze afspraken worden die zo snel mogelijk gecommuniceerd.

Voor ondernemers die 1,5 meter niet kunnen waarborgen

  • Werk zoveel mogelijk op afspraak, zodat de klantcontacten gedoseerd kunnen worden
  • Neem een intake af met de klant, waarin gezondheidsregels worden besproken
  • Zorg dat de mensen met klantcontact elke ochtend hun temperatuur opmeten (zodat veiligheid klant gewaarborgd is)

Voor de klanten

  • Houd 1,5 meter afstand, voor de winkel en in de winkel
  • Kom zoveel mogelijk alleen naar de winkel
  • Kom niet naar de winkel als je verkouden bent of griepklachten hebt
  • Doe doelgericht boodschappen en koop niet meer dan je nodig hebt
  • Raak alleen het product aan dat u nodig heeft
  • Volg altijd de aanwijzingen van het personeel
  • Betaal met pin of contactloos (pin of mobiel)
  • Online bestelde producten worden geleverd tot de deur.
  • Gebruik een winkelwagen indien aanwezig
Aanvullende maatregelen voor de Kantoorboekhandel
Voor de kantoorboekhandel kunt u de volgende aanvullende maatregelen treffen:

  • Maak markeringen zichtbaar in de winkel (1,5 meter)
  • Indien mogelijk werk met handschoenen;
  • Ontsmet pinautomatenen en deurklinken;
  • Plaats plexiglas voor de toonbanken en kassa-afbakeningen voor 1,5 meter afstand
  • Plaats dranghekken voor de ingang met lintjes om de 1,5 meter.
  • Stel geen ‘ínkijkexemplaren’ ter beschikking.
Tekst voor uw website ten behoeve van uw klanten
  • Blijf thuis als u verkouden bent of griepklachten hebt. Vraag een familielid of buren om uw boodschappen / aankopen te doen. Of bestel online.
  • Kom zoveel mogelijk alleen naar de winkel.
  • Gebruik een winkelwagen voor uw boodschappen / aankopen indien aanwezig.
  • Houd 1,5 meter afstand van ons winkelpersoneel en anderen. Ook voor de winkel.
  • Raak alleen het product aan dat u nodig heeft.
  • Betaal met pin of contactloos.
  • Volg altijd de aanwijzingen op van ons personeel.

Klik hier voor het protocol verantwoord winkelen

Posters

Via de links hieronder kunt u de posters downloaden en gebruiken om uw klanten buiten en in de winkel én uw personeel te informeren over de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen. De posters zijn gebaseerd op de RIVM-regels en zijn zojuist verspreid om in de etalage en in uw winkel op te hangen. Let op: bij de etalage-poster dient u zelf in te vullen hoeveel klanten tegelijk de winkel in mogen.

Klik hier voor de poster “voorzorgsmaatregelen in onze winkel” voor in de etalage voor uw klanten.

Klik hier voor de poster “protocol verantwoord winkelen” waarmee u in uw winkel uw medewerkers informeert.

Klik hier voor de poster #verantwoordwinkelen

 

 

Pinnen

N.B. De voorkeur is om contactloos te betalen of te pinnen, maar met cash betalen is niet verboden en moet mogelijk blijven. Zowel bij pinnen als bij cash geldt dat handcontact tot een minimum beperkt dient te worden.

Het team van Novaka blijft voor u bereikbaar zoals u van ons gewend bent.

Voor vragen of opmerkingen kunt u bellen naar: 020 – 664 5521.

Mailen mag uiteraard ook. Dit kan naar: support@novaka.nl

Visit Us On FacebookVisit Us On InstagramVisit Us On TwitterVisit Us On Linkedin