Nieuwe kabinetsmaatregelen, veiligheidsprotocol en huurdossier

Gisterenavond heeft het kabinet bekendgemaakt dat het er strenger op gaat toezien dat bestaande maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, worden nageleefd. Werkgeversorganisaties en het ministerie EZK hebben een veiligheidsprotocol opgesteld.

Het veiligheidsprotocol waarover u in dit artikel leest, bevat regels voor uw gezondheid en veiligheid en die van uw klanten. Om winkels te kunnen openhouden is het van het allergrootste belang dat de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen worden nageleefd. En dat u de veiligheidsmaatregelen duidelijk bekend maakt en toepast. Gebeurt dat niet, dan ligt winkelsluiting op de loer.

 

Aanscherping corona maatregelen

De gisteren aangekondigde maatregelen zijn:

Evenementen verboden tot 1 juni – Alle bijeenkomsten, samenkomsten en evenementen worden tot 1 juni verboden. Bij overtreding zullen er boetes worden uitgedeeld.

Boetes bij overtreding – Het gaat om een aanscherping van de eerdere maaregelen. De ondergrens van bijeenkomsten van maximaal honderd personen geldt niet meer en er zullen voortaan boetes worden uitgedeeld. “Voor Nederlandse begrippen zullen dat forse boetes worden”, aldus minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid). Voor bedrijven komt dat neer op 4.000 euro en voor particulieren kan het oplopen tot 400 euro.

1,5 meter afstand – Premier Mark Rutte herhaalde zijn oproep om echt afstand te bewaren. “Houd je aan de 1,5 meter afstand. Doe je dat niet, dan gaan we handhaven vanaf drie personen” zei premier Mark Rutte.
Hij roept mensen op om alleen naar buiten te gaan als dat nodig is. Een frisse neus halen mag, maar de oproep is om dat alleen te doen.
Ook boodschappen doen moet alleen. “Ik zie nog te veel dat mensen naar de supermarkt gaan als een uitje zien.” In samenspraak met de supermarktbranche is afgesproken dat winkels er streng op kunnen toezien dat er niet te veel mensen tegelijk boodschappen doen. Dat moet ervoor zorgen dan er onderling voldoende afstand kan worden gehouden.

Veiligheidsprotocol

Het Ministerie van Economische Zaken heeft in overleg met de retail een aantal gedragsregels opgesteld. Deze regels moeten door kantoorvakhandels en boekverkopers bij de ingang duidelijk/goed zichtbaar bekend worden gemaakt.

Burgemeesters zullen nakoming van de regels doen handhaven. Overtreding kan een boete opleveren van maximaal 4000 euro per overtreding en de klant een boete van maximaal 400 euro per overtreding. Er kan ook tot sluiting van de winkel worden overgegaan of tot de verplichting een deurbeleid in te stellen. Handhaving geschiedt bestuurlijk en/of strafrechtelijk.

Inhoud protocol

Het veiligheidsprotocol luidt als volgt:

Voor de ondernemers

  • Regels hangen aan de buitenkant van de winkel en worden binnen herhaald.
  • Zorg dat iedereen 1,5 meter afstand tot elkaar kan houden in de winkels, maar ook vóór de winkel
  • Geef in winkels het maximum aantal klanten aan dat tegelijkertijd in de winkel mag zijn. Richtlijn is maximaal 1 klant per 10 vierkante meter winkelvloeroppervlak.
  • Lever online bestellingen tot aan de voordeur, niet binnen.
  • Zorg voor maximale hygiëne, vooral pinterminal.
  • Haal samples, proeverijen, monsters, probeerartikelen uit winkel, niet inzetten op beleving.
  • Als er updates komen op deze afspraken worden die zo snel mogelijk gecommuniceerd.

Voor ondernemers die 1,5 meter niet kunnen waarborgen

  • Werk zoveel mogelijk op afspraak, zodat de klantcontacten gedoseerd kunnen worden
  • Neem een intake af met de klant, waarin gezondheidsregels worden besproken
  • Zorg dat de mensen met klantcontact elke ochtend hun temperatuur opmeten (zodat veiligheid klant gewaarborgd is)

Voor de klanten

  • Houd 1,5 meter afstand, voor de winkel en in de winkel
  • Kom zoveel mogelijk alleen naar de winkel
  • Kom niet naar de winkel als je verkouden bent of griepklachten hebt
  • Doe doelgericht boodschappen en koop niet meer dan je nodig hebt
  • Raak alleen het product aan dat u nodig heeft
  • Volg altijd de aanwijzingen van het personeel
  • Betaal met pin of contactloos (pin of mobiel)
  • Online bestelde producten worden geleverd tot de deur.
  • Gebruik een winkelwagen indien aanwezig

 

Aanvullende maatregelen voor de Kantoorboekhandel

Voor de kantoorboekhandel kunt u de volgende aanvullende maatregelen treffen:

  • Maak markeringen zichtbaar in de winkel (1,5 meter)
  • Indien mogelijk werk met handschoenen;
  • Ontsmet pinautomaten en deurklinken;
  • Plaats plexiglas voor de toonbanken en kassa-afbakeningen voor 1,5 meter afstand
  • Plaats dranghekken voor de ingang met lintjes om de 1,5 meter.
  • Stel geen ‘inkijkexemplaren’ ter beschikking.

 

Tekst voor uw website / vermelding voor de ingang (en binnen) ten behoeve van uw klanten

  • Blijf thuis als u verkouden bent of griepklachten hebt. Vraag een familielid of buren om uw boodschappen / aankopen te doen. Of bestel online.
  • Kom zoveel mogelijk alleen naar de winkel.
  • Gebruik een winkelwagen voor uw boodschappen / aankopen indien aanwezig.
  • Houd 1,5 meter afstand van ons winkelpersoneel en anderen. Ook voor de winkel.
  • Raak alleen het product aan dat u nodig heeft.
  • Betaal met pin of contactloos.
  • Volg altijd de aanwijzingen op van ons personeel.

Op korte termijn zal Novaka via deze nieuwsbrief een poster (infographic) aanbieden die u kunt downloaden en kunt gebruiken om uw klanten buiten en in de winkel over de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen te informeren. Onderstaand treft u alvast de tekst aan van de poster in Word-formaat, die u zelf nog kunt invullen.

Klik hier voor de tekst van de poster “verantwoord winkelen”

Klik hier voor het protocol verantwoord winkelen

 

Bron: VNO-NCW, MKB-Nederland en Rijksoverheid

 

Commentaar Novaka:

Novaka schaart zich achter de kabinetsmaatregelen en stelt veiligheid en gezondheid voorop. Novaka heeft via de centrale werkgeversorganisaties kunnen bewerkstelligen dat de winkels van onze leden onder de verscherpte overheidsmaatregelen open kunnen blijven.

Om deze situatie te kunnen behouden is het van het allergrootste belang dat de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen worden nageleefd. En dat u de veiligheidsmaatrelegen duidelijk bekend maakt en toepast. Gebeurt dat niet dan ligt winkelsluiting op de loer.

 

Tijdelijk contactloos afrekenen zónder pincode t/m 50 euro per betaling

Consumenten kunnen vanaf deze week aan de kassa per betaling tot en met 50 euro zónder pincode contactloos afrekenen, met een bankpas, smartphone of wearable. Tot nu toe moest bij een bedrag boven 25 euro altijd de pincode op de betaalautomaat worden ingevoerd, voor een contactloze betaling met een bankpas of wearable. Deze zogeheten transactielimiet wordt nu tijdelijk verhoogd naar 50 euro. Daar hoeven consumenten en ondernemers zelf niets voor te doen, het wordt volledig automatisch ingevoerd.

Klik hier voor de poster contactloos betalen

Overleg over huurbetalingen

Bij het ter perse gaan van deze nieuwsbrief zijn er nog geen afspraken met verhuurdersorganisaties over opschorting en tijdelijke verlaging van huurpenningen. Wel komt er mogelijk een gezamenlijke oproep aan verhuurders en ondernemers om open te staan voor tijdelijke afwijkende afspraken. Wij houden u op de hoogte.

Mocht u op dit punt ondersteuning wensen dan horen wij dat graag: support@novaka.nl of secretariaat@novaka.nl

 

Crisisnummers

De overheid heeft op 28 februari een landelijk crisisnummer geopend voor alle vragen over het coronavirus: tel. 0800-1351. Dit nummer is dagelijks bereikbaar tussen 08:00 en 20:00. Vanuit het buitenland kan gebeld worden met 0031-20 205 1351. MKB-Nederland en VNO-NCW hebben samen met de Kamer van Koophandel een loket geopend voor ondernemers met vragen: tel. 0800-2117. Dit nummer is bereikbaar op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur. Bij dit telefonisch loket zitten specialisten die kunnen helpen bij vragen over welke regelingen er bestaan, hoe je moet handelen in bepaalde gevallen en wat aanbevolen is om nu te doen. Het loket is ook te bereiken via deze link.

 

Bereikbaarheid Novaka

Het team van Novaka blijft voor u bereikbaar zoals u van ons gewend bent.
Voor vragen of opmerkingen kunt u bellen naar: 020 – 664 5521.

Mailen mag uiteraard ook. Dit kan naar: support@novaka.nl of secretariaat@novaka.nl

Wij wensen u veel succes in de komende periode.

Visit Us On FacebookVisit Us On InstagramVisit Us On TwitterVisit Us On Linkedin